top of page

לכל ספרייה יש סיפור

עודכן: 21 בפבר׳ 2019


הספרייה הביתית היא לא רק אביזר עיצובי. מי שנכנס אליכם הביתה יכול ללמוד מיד, לפי הספרייה שלכם, במה אתם מתעניינים (האם אתם אוהבים מיסטיקה? או שאולי אתם חובבי גינון?). הספרייה היא מקור השראה לחיים, ולכל ספר יש משמעות מיוחדת וזכרונות הקשורים אליו. הנה כמה דברים שכדאי לדעת, כשמתכננים ספרייה ---


אין עוד מקום בבית שאוגר בתוכו את תחומי העניין, המחשבות והחלומות של בני המשפחה, כמו הספרייה הביתית. כאן שמורים אוצרות מהתקופות השונות בחייכם: זה המדף של ספרי הפילוסופיה, מתקופת הלימודים באוניברסיטה; והנה ספרי הקריאה האהובים שלי, במהדורות ישנות שכבר אי אפשר להשיג היום...

הסופר מאיר אגסי כתב, "אין אובייקט ללא זיכרון והיסטוריה – כמו שאין זיכרון ללא אובייקט המסמל אותו". הספרייה הביתית משמרת את הזיכרון וההיסטוריה של המשפחה. הספרייה גם מציגה בפני האורחים המבקרים בבית את העושר האינטלקטואלי של בעליה, ומפארת את ההישגים של בני המשפחה.

כמה דברים שכדאי לדעת, כשמתכננים ספרייה:

ספרייה על פני קיר שלם

כאשר מחליטים להתפרש על פני קיר שלם ולהלבישו בספרים, העיצוב והתכנון חשובים מאוד.

בבית עם תקרה גבוהה כדאי להדגיש את הקווים האנכיים של הספרייה, כדי להעצים את תחושת הגובה. בחלל נמוך ורחב, לעומת זאת, חשוב למצוא את האיזון הנכון בין החלוקה לגובה לבין החלוקה לרוחב, כדי "לשבור" את המראה של שורות מדפים ארוכות מדי, וכן כדי לאפשר ארגון, סדר והתמצאות טובים.

החלוקה מבוססת על אחד היסודות של התכנון, והוא: לייצר קווים ויזואליים דינאמיים המקשרים בין האדם לאובייקט, ולהניע את האדם ללא צורך בחשיבה.

בחירת החומרים שמהם עשויה הספרייה, והחלוקה שלה לקווים אנכיים ואופקיים – כל אלה נעשים מתוך כוונה שלא לייצר עומס במרחב, וכדי לאפשר התמצאות טובה. כמובן שהבחירות הללו צריכות להתאים לטעם של הבעלים, ולעיצוב הכללי של הבית.




ספרייה בפרוזדור

אם הפרוזדור רחב מספיק, אפשר לתכנן ספרייה שתתפוס את כל גבהו, ולעצב חלוקות אנכיות מודגשות כדי לשבור את תחושת האורך. יתרונה הגדול של ספרייה הממוקמת בפרוזדור, שהיא נגישה לכל בני הבית, ומשותפת לרוב גם לילדים.

ספרייה נמוכה

ספרייה נמוכה משאירה את הקירות חשופים בגובה העיניים, מה שיוצר תחושה של מרחב ומאפשר תליית תמונות. בבית שיש בו יצירות אמנות, ומספיק מרחב וחללים, או בבית שרוצים ליצור בו תחושה של ניקיון ולהימנע מעומס, כדאי לחלק את הספרים לספריות נמוכות במקומות שונים, ולהשאיר את הקירות פנויים לתליית ציורים, הדפסים, תבליטים וכולי. כך תשמש הספרייה, בנוסף לתפקידה המקורי, גם להנחת פסלים, חפצי אמנות ותאורת אווירה.


הספריה הנמוכה יכולה לשמש לחלוקת החלל, והגדרת מרחבים עם פונקציות שונות באותו המרחב כגון הפרדה בין מטבח לסלון.


ספרית ספסל

גרסה שונה מעט של הספרייה הנמוכה היא ספריית הספסל, הבנויה מתחת לחלון גדול. תכנון כזה מאפשר ניצול מיטבי של מקום, ושילוב של שתי פונקציות שונות: על הספסל אפשר לשים כריות וליצור פינת ישיבה נוחה לקריאה לאור יום, או תוספת של מקומות ישיבה בזמן אירוח. ביומיום, משמש הספסל גם להנחת חפצי נוי.



טיפים לתכנון ספרייה:

בתכנון של כל ספריה, בין אם היא גבוהה או נמוכה, יש לקחת בחשבון את גובה המדפים: ספרי אמנות, למשל, בהיותם כבדים וגבוהים, דורשים בדרך כלל מדף בגובה שונה משל ספרים רגילים, וגם נגיש, כדי להקל על הוצאת הספרים. הגובה שבו מסודרים שאר הספרים תלוי בסדר העדיפות של בני הבית, ובתכיפות השימוש בהם.

לספרייה יש תפקיד חשוב באקוסטיקה של הבית: הספרים וגם הספרייה עצמה, במיוחד אם היא עשויה עץ, סופגים רעשים; הם יכולים גם להוות אלמנט מבודד בין חדרים.

חובה לחזק את הספרייה לקיר.

יש להקדיש תשומת לב לאורך ולעובי של המדפים, כדי שלא יתעקמו עם הזמן.

בספרייה המתפרשת על פני קיר שלם, כדאי לתכנן ספוטים לכל אורכה, במרחקים מתאימים, כך שהאור ישטוף את הספרייה – או, לחלופין, להדגיש אובייקט או פסל באחד התאים. אפשר גם לשלב ספוט בתוך המדף העליון בתא שיש בו אובייקט שרוצים להדגיש – אבל צריך להיזהר מהצללה שיכולה להיגרם מתאורה עילית: לכן ממקמים את הספוט בקדמת האובייקט, ולא מעליו.

כשמתכננים ספרייה נמוכה, מומלץ לדאוג לשקע נמוך בקרבת מקום, כדי שאפשר יהיה להניח על הספרייה מנורת שולחן וליצור תאורת אווירה. מומלץ גם להוסיף עוד מפסק ליד מפסקי החלל, ולהדליק אותו עם הכניסה לחדר.

כשמתכננים ספרייה בחדר הילדים, יש לשים לב לגובה שלה. זכרו שנקודת המבט של הילדים נמוכה משלכם, ובשל כך הפרספקטיבה מועצמת, ויכולה להיווצר תחושה שהספרייה נוטה ליפול לכיוון שלהם. אם חסרים מקומות אחסון בחדר הילדים, מומלץ לסגור את חלקה העליון של הספרייה בדלתות.


הספרייה של הלנה ותמיר

אחרי שהילדים גדלו ועזבו את הבית, קנו הלנה ותמיר דירה במרכז תל אביב, שהתאימה לצרכיהם החדשים. העיסוק העיקרי בדירה החדשה, מתחילת התכנון ועד סוף סידור הבית, נסב סביב הספרים הרבים שקנו בני הזוג לאורך השנים. הספרים מילאו את כל הספריות בביתם, וגם המחסן התמלא בארגזים של ספרים. התכנון הראשוני התרכז בגודל ובמיקום של הספרייה: הספרייה תוכננה על פני קיר שלם בסלון, ובצמוד לגרם המדרגות המוביל לקומה העליונה. בשל מגבלות של גודל הדירה היה ברור שיהיה צורך למיין את הספרים, ושרק חלק מהם יעברו לבית החדש. הלנה הייתה טרודה במחשבות על המיון, ודיברה רבות על הערך הרגשי של הספרייה שלה. בשעתו היא הייתה מצלמת ספרים וכורכת אותם, הדפיסה מאמרים, ואפילו שמרה חומרים מתקופת לימודיה. כל אלה סיכמו חיים שלמים של למידה, הגות, ושעות רבות של הנאת הקריאה.

תמיר, בעלה של הלנה, היה נחוש בדעתו שספר שכבר נקרא, אין בו צורך עוד – מלבד ספרים נבחרים שכדאי לשמור למען הילדים והנכדים. הייתי מוסיפה, שהספרים בספרייה יכולים להוות מקור למשיכה, לסקרנות ולעניין אצל הילדים והנכדים, כאשר יבקרו אצלם; ולספק נושאי שיחה ונושאי עניין משותפים.

אז איך ממיינים כמות כזאת של ספרים, לפני מעבר דירה?

מדדנו את הספרים שעל מדפי הספריות לפי מטרים, וספרנו את הארגזים שבמחסן – כך קיבלנו מושג על כמות הספרים, ועל המקום שהם יתפסו בבית. בזמן התכנון התחשבתי בנתונים הללו עד כמה שניתן. החלטנו על ספרייה מרכזית בסלון ועל ספריות נוספות בחדרים, חלקן נמוכות – בגובה של 60 ס"מ – וחלקן בנישות שבין הקירות. את רוב הספרים אפשר היה להעביר, אבל נדרש מיון נוסף במחסן. הצעתי להלנה לשים במחסן שולחן מתקפל ולערוך מיון ראשוני של הספרים שהיא בטוחה שהיא רוצה לשמור, אלה שאולי כן ואולי לא, והספרים שהיא יודעת בוודאות שאין לה עוד צורך בהם. מבין שתי הערימות – של הספרים שבטוח עוברים דירה ואלה שיש לגביהם התלבטות – היה קל יותר לאמוד את מה שהספריות החדשות יכולות להכיל.


טקסט: שרית ספירו מעצבת פנים

ערכיה: מיקי מלץ


שרית ספירו מעצבת פנים

נייד: 0523528063

sapiro.sandrine@gmail.com

www.saritsapiro-interiordesign.com


369 צפיות
bottom of page